Aan het einde van het kalenderjaar blikken we normaliter terug op het voorbije jaar om de mooie momenten, kampioenschappen, leuke evenementen en andere bijzondere gebeurtenissen, de revue te laten passeren. Alleen dacht 2020 daar anders over. Het werd een heftig jaar waarbij de impact van corona op ons dagelijks leven enorm is geweest, en nog steeds is. Ook onze mooie korfbalsport werd niet ontzien.

Dat neemt niet weg dat 2020 voor Dunas een bijzonder jaar is geweest. Op 1 juli was de fusie van onze buurverenigingen Futura en Dubbel Zes een feit. Het geweldige resultaat van een proces dat in amper 10 maanden is gerealiseerd en door heel veel mensen tot stand is gebracht, notabene voor een groot deel in coronatijd. Bijzonder was de waanzinnig brede steun voor de fusie. De energie en het enthousiasme was enorm.

Ondanks dat corona half maart toesloeg, bleven de werkgroepen keihard aan de slag en werd er in no-time een coronaveilige omgeving gecreëerd toen er weer mocht worden getraind. De kantine kreeg een mooi nieuw Dunas-jasje. Er was een prachtig logo, een site, social media-accounts, nieuwe statuten en ga zo maar door.

Aan het einde van de zomervakantie stond een prachtige, nieuwe vereniging klaar om aan het seizoen te beginnen. De aftrap van het seizoen was aan de selectie die werd gepresenteerd en zij presenteerden op hun beurt ons prachtige nieuwe tenue. Trots zijn we op onze hoofdsponsor die met haar naam, Rots, onze wedstrijdshirts siert. In het 2e speelweekend bestempelde wethouder Bredemeijer de oprichting met een bezoek aan onze vereniging voorafgaand aan de eerste thuiswedstrijd van ons eerste team. Het werd een heel mooie dag met veel activiteiten. Enkele weken later verwelkomden we onze eerste kampioensploegen. Al moesten sommige teams dat zonder publiek doen. We kunnen niet anders zeggen dat we vanwege corona onze momenten moesten kiezen, maar die hebben we dan ook gepakt!

Ondertussen zitten we met de feestdagen in aantocht opnieuw in een lockdown. De afgelopen weken was het voortdurend schipperen, vooral voor de senioren. De jeugd mocht gelukkig doortrainen en de JTC heeft onderlinge wedstrijdjes en clinics georganiseerd. Helaas zijn activiteiten voor de jeugd, zoals Sinterklaas en het Kerstdiner, noodzakelijkerwijs geskipt en zal de nieuwjaarsreceptie er ook bij inschieten. Maar gelukkig waren er roetpieten die spontaan de jeugdtrainingen bezochten om chocoladeletters te brengen en vaak aan de pietentrainingen meededen. Daarnaast heeft onze mascotte Stokkie de jeugdteams, vooral tot grote opwinding van onze jongste sporters, bezocht. Ook Stokkie heeft op veel trainingen zich van zijn sportieve kan laten zien. En niet te vergeten, er is een prachtig bedrag bij de Grote Club Actie gescoord!

Maar er is perspectief! Het begin van het einde van corona lijkt er te zijn. Het vaccin is er en na de jaarwisseling begint het prikken. Laten we hopen dat de vaccinaties het beoogde effect hebben en dat we in de loop van het (voor-)jaar zoveel mogelijk ‘het gewone leven’ weer kunnen oppakken. Klinkt als muziek in de oren. Vooruitlopend daarop start de Korfbal League al op 16 januari. Vooralsnog lijken de competities voor onze teams ver weg, maar het is fijn om alvast korfbal -van het allerhoogste niveau- te kunnen kijken.

Ondertussen zetten de meeste commissies veel activiteiten door en gebeurt er op de achtergrond veel. Denk onder meer aan de kantinecommissie, (jeugd-)technische commissie en de jeugdtrainers en niet te vergeten de kampcommissie. Als bestuur zijn we trots op al die mensen die zich het afgelopen jaar, ondanks de soms lastige omstandigheden, samen de vereniging vorm hebben gegeven. Soms alleen een klus, soms bergen werk, maar altijd goed en zo welkom!

We hopen dat we weer zo snel mogelijk veilig kunnen sporten en wedstrijden kunnen spelen en dat we het verenigingsleven weer op onze accommodatie kunnen beleven. Laat maar komen, wij hebben er zin in! Voor nu wensen we alle leden van Dunas, hun ouders, onze sponsoren en iedereen die Dunas een warm hart toedraagt hele fijne feestdagen en een prachtig en veelbelovend 2021!

Let op elkaar en blijf gezond!

Namens het bestuur,

Robert