Nieuwe club met rijke historie

Dunas is een Haagse korfbalvereniging aan het Stokroosveld. We zijn een echte familievereniging, met een gedreven selectie, zo’n 16 jeugdteams en 6 seniorenteams. In 2020 zijn we ontstaan uit de fusie van twee verenigingen met flink wat korfbalhistorie: Futura en Dubbel Zes. Door samen verder te gaan is een sterke korfbalvereniging ontstaan met voldoende leden om onze ambities waar te maken. Dit alles op een mooie plek tussen veel groen waar al decennialang korfbal wordt gespeeld.

Van Kangoeroe naar kanjer

Kinderen zijn al op jonge leeftijd welkom: kinderen tussen drie en zes jaar leren spelenderwijs korfbal in de KangoeroeKlup. In de jaren daarna wordt de jeugd stap voor stap begeleid naar prestaties die passen bij hun niveau. Onze trainers coachen de jeugd op een positieve en aanmoedigende manier, in een veilige en respectvolle omgeving. Langs de lijn zien we ook graag die sfeer.

Met veel plezier ambitieus!

Leden die vooral plezier zoeken in hun sportbeleving zijn helemaal op hun plek bij Dunas. We hebben daarnaast ook wel ambitie om op hoog niveau korfbal te spelen. Bij ons bestaat wedstrijdsport dus naast breedtesport, beide met een eigen benadering. Waar jeugdleden ambitieus zijn, veel inzet tonen en talent hebben, worden zij aangemoedigd en gefaciliteerd de route naar wedstrijdsport te kiezen. Dat zal niet voor alle leden gelden en dat hoeft ook zeker niet. Alles is erop gericht iedere speler de mogelijkheid te bieden zich maximaal te ontwikkelen en plezier te hebben, of dat nu in wedstrijd- of breedtesport is.

De ervaring leert dat goede en steeds betere sportprestaties bijdragen aan plezier in het eigen spel en betrokkenheid bij de vereniging. Samen een kampioenschap vieren of de promotie naar een hogere klasse is enorm motiverend. Om een aantal selectieteams te hebben is het in de toekomst nodig op elk niveau (F, E, D, C, B, A) 3 à 4 teams te hebben. We hebben hierbij een groeipad voor ogen: in 2025 willen we die omvang hebben, bij elkaar opgeteld zo’n 350 leden.

Lerende vereniging

We zijn over de volle breedte een lerende verenging. Dat begint bij het opleiden en begeleiden van onze eigen trainers. We trekken hiervoor waar nodig kennis en ervaring van buiten aan, zoals een sportpedagoog. Maar er is meer te leren. Leden, ouders of vrijwilligers die scheidsrechter willen worden of actief in ons bestuur, bieden we daarvoor opleidingsmogelijkheden. En de jeugd, die leert niet alleen goed korfballen en samen spelen. Ze leren ook wat het inhoudt lid te zijn van een vereniging en hoe dat valt of staat met ‘iedereen-draagt-een-steentje-bij’.

Gezellig en sociaal

Presteren op niveau gaat bij ons hand in hand met gezelligheid en plezier. Juist deze balans vraagt grote betrokkenheid en dat kenmerkt onze vereniging bij uitstek. We doen het samen. We investeren zowel in sportieve prestaties als een rijk en betrokken verenigingsleven, zodat leden en gasten zich thuis en welkom voelen.

Nieuwe leden krijgen een warm welkom. Tijdens een persoonlijk gesprek wordt verteld over de club en wat korfbal, de competitie en het lidmaatschap inhouden. Dit staat ook allemaal op onze website. Een rondleiding geeft daarnaast een mooie indruk van onze vereniging, de cultuur, historie en faciliteiten. Op die manier zorgen we er voor dat nieuwe leden zich snel thuis voelen.

We steken veel tijd in het bouwen van een brede groep vrijwilligers. Daar kunnen we niet zonder. Van elk lid wordt verwacht dat hij of zij een steentje bijdraagt. Dat geldt ook voor ouders van de jongste leden. Daarbij zorgen we ervoor dat iedere vrijwilliger dingen kan doen die hij of zijn leuk vindt of goed kan. De contributie houden we laag, zodat onze sport toegankelijk is voor elke portemonnee. We worden gesteund door de gemeente, een aantal sponsoren, oud-leden en ‘vrienden’ van onze vereniging. Leden of ouders van leden dragen soms iets extra’s bij. Dat hoeft niet maar is zeer gewaardeerd!

We beschikken over een gezellig en mooi uitgerust clubhuis dat grenst aan onze (kunst-) grasvelden. We hebben een gezellige bar, voldoende zitplaatsen en een spelletjes- en leeshoek voor de jeugd. Er zijn regelmatig activiteiten en festiviteiten voor en soms ook door alle leeftijden. Zoals een Jeugdkamp in de zomer, Halloween, Sinterklaasfeest voor de allerkleinsten, darttoernooien, een pubquiz en natuurlijk verschillende korfbaltoernooien! Tijdens het buitenseizoen eten we wekelijks met elkaar, als het even kan buiten op het ruime, zonnige terras.

Gezellig en gezond

Gezondheid krijgt bij ons extra aandacht. We zijn heel bewust een niet-roken vereniging, streven naar een gezond aanbod in onze kantine en we organiseren wekelijks een KombiFit training voor volwassenen. Daarmee binden we bij voorkeur ook de ouders van jeugdleden en omwonenden aan onze vereniging.

Maatschappelijk betrokken

Onze vereniging heeft z’n thuisbasis in een van de groenste buurten van Den Haag. Je kunt gerust zeggen dat we een van de mooiste korfbalaccommodaties in de stad hebben! We zitten daar tussen de jonge gezinnen, ouderen, zorginstellingen, ondernemers en scholen. In onze kantine zit door de week een naschoolse opvang. Ook is er regelmatig een klaverjasavond waar leden en niet-leden welkom zijn. Vanuit onze maatschappelijke functie realiseren we samen met scholen, bedrijven en bewoners graag nog meer sport, spel en ontmoeting in de wijk. Dat verstevigt ons bestaan, onze plek in de buurt en biedt onze sport- en korfbalvereniging een mooie en blijvende toekomst in de korfbalstad Den Haag!