De korfbalsport is een van de weinige sporten, die jaarlijks een vol Ahoy of ZiggoDome trekt met haar finale wedstrijden om het Nederlands Kampioenschap. Wanneer je ooit daarbij aanwezig bent geweest, weet je dat het een waarlijke happening is. Menig korfballer zou graag op dat niveau willen acteren, maar slechts weinige is het gegeven om in de hoogste competitie te mogen spelen. Nu met de huidige coronaregels is het alleen de Korfbal League en Reserve Korfbal League die in de zaal mogen trainen en de competitie mogen aangaan.

Alle spelers van de korfbal Leagueclubs hebben er enorm veel zin in, maar helaas spelen ze voor lege zalen en het is nog maar de vraag of de finale dit jaar wel zo’n happening wordt, maar belangrijker is dat er gespeeld kan worden. Voor Dunas is dit niveau nog niet weggelegd en zullen we het moeten stellen met de Livestreams van de wedstrijden waarvoor sinds dit seizoen het KNKV en de Korfbal Leagueclubs een samenwerking zijn aangegaan met Eyecons.com, een platform voor live wedstrijden en video’s van teamsporten. Daar is dit jaar de Korfbal League bij gekomen, zodat je iedere week de gehele competitie rechtstreeks kunt volgen. Maak een account op eyecons.com en geniet wekelijks van korfbal op het hoogste niveau. Meer uitleg vind je hier: https://www.fortuna-korfbal.nl/waar-kan-ik-de-korfbal-league-wedstrijden-kijken

Arthur den Ouden actief als scheidsrechter

In aanloop naar de competitie werden er op 2 januari oefenwedstrijden gespeeld, die ook konden worden bekeken. Zo kon je de wedstrijd TOP – PKC zien waar een Dunas tintje aan zat! Niemand minder dan onze Arthur den Ouden was samen met zijn compaan Stephan Evertsen aangewezen om de arbitrage te verzorgen. In de hoogste competitie wordt tegenwoordig met 2 scheidsrechters gefloten en dit seizoen mag Arthur op het hoogste niveau acteren. Dat doet mij denken aan de periode 2010- 2015, waarin Arthur zijn scheidsrechters carrière begon. Als spelertje van de C aspiranten floot hij zijn eerste wedstrijdjes van de F en E en daar beleefde hij veel plezier aan. Op 14 jarige leeftijd schroomde hij niet om op een zondag, wanneer hij toch op het veld was, de wedstrijd van ons laagste senioren team in de breedtesport te fluiten.

Begeleid door Jelle van Osnabrugge behaalde hij in 2013 zijn KNKV scheidsrechters diploma en ging hij geheel zelfstandig als bondsscheidsrechter bij andere verenigingen wedstrijden leiden. Als vereniging waren wij daar heel blij mee, want als vereniging heb je een verplichting scheidsrechters te leveren in de wedstrijdsport. Wanneer je als vereniging niet voldoende wedstrijden fluit, dan krijg je aan het eind van het seizoen de financiële rekening gepresenteerd. Naast Arthur hebben we gelukkig nog 2 scheidsrechters actief: Wouter van Lonkhuyzen en Maarten Kuif, die gezamenlijk zorgen dat de vereniging voldoet aan de verplichte levering.

Arthur kreeg steeds meer plezier in fluiten en inmiddels is hij een ervaren scheidsrechter. Elk jaar is hij op een hoger niveau gaan fluiten. Tijdens de Haagse Korfbaldagen werd hij al gevraagd voor de verschillende finales en dit jaar dus op het hoogste niveau in korfballand: de Korfbal League!!! Misschien komt de droom nog eens uit dat hij schittert in een overvol AHOY en dan straalt dat uiteraard ook af op DUNAS. Daarmee toont Arthur het DNA van ieder Dunas lid. (Plezier, leren en presteren in de korfbalsport)