Dinsdag 23 maart verzorgde oud topkorfballer en korfbalcoach André Kuipers een clinic voor de A en B teams. Samen met onze sport coördinator Tymen Mos bereidde hij de bijzondere training voor. Het thema: regie overdragen. Naast opdrachten geven, kun je als trainer de spelers namelijk ook vragen zelf met ideeën en verbeteringen te komen. We horen van André, Tymen, trainer Joshi Lintjes en speler Renzo Tersmette hoe ‘t was.

Topkorfballer op bezoek
De spelers en trainers van de A en B teams trainden voor het eerst onder begeleiding van André Kuipers. André is voormalig topkorfballer en huidig korfbalcoach. Als speler werd hij meervoudig Nederlands kampioen. Hij speelde 10 seizoenen in de Korfbal League. Ook was Kuipers een onderdeel van het Nederlands team, waarmee hij verschillende medailles heeft gewonnen.

Motivatie van spelers in coronatijd belangrijk
De clinic is onderdeel van een breder, Haags traject voor korfbalcoaches. Tymen: “We zijn in heel Den Haag bezig zo’n 80 korfbalcoaches op te leiden tot Korfbaltrainer 2 niveau. In die aanpak staan 4 thema’s centraal en een daarvan is regie overdragen. We hebben nu voor dat thema gekozen omdat het de eigen motivatie van spelers aanspreekt. Nu we zo weinig kunnen korfballen en geen wedstrijden spelen, is het belangrijk de spelers gemotiveerd en betrokken te houden. Als spelers leren hoe ze zelf meer regie kunnen pakken, wordt ’t spel daar leuker van. Dat is het idee. En trainers moeten dit de spelers leren, dat vraagt van hen nieuwe vaardigheden zoals vragen stellen en feedback vragen, in plaats van alles zelf in te vullen.”

Hoe zorg je dat spelers regie pakken?
André: “Regie overdragen kun je realiseren door als trainer te vragen ‘hoe kan het anders?’ ‘wat kan er volgens jou beter?’ Dit hebben we vanavond geoefend. Bijvoorbeeld in 3 tegen 3 wedstrijdjes. Na 1 minuut schieten hielden we een korte evaluatie waarin werd besproken wat er in de volgende minuut beter kan. Spelers denken dus zelf na hoe ze hun prestaties kunnen verbeteren. Het is aan de trainer om dit zelf-nadenken te stimuleren en aan te moedigen. Een andere oefening was het scoren van de passes, met een rapportcijfer. En daarbij dan de vraag stellen: hoe komen we van een 6 naar een 8?”

Inspiratie en nieuwe invalshoek
Trainer Joshi Lintjes van de B2 had een inspirerende avond: “Ik vond het erg leerzaam en leuk om te zien hoe een ander training geeft. Ik ben me meer bewust geworden van hoe je spelers actiever kan betrekken bij het spel. Bijvoorbeeld door feedback te vragen. Dat vraagt ook om een andere voorbereiding van mij en Vincent. We gaan vooraf bedenken welke oefeningen we doen om de spelers te stimuleren zelf verbeterpunten aan te dragen.” Speler Renzo Tersmette vond het leuk en gezellig! Samen met Iwan, Marijn en Billy hebben ze ’t schieten geoefend in een viertal. En zelf bedacht hoe ze hun score konden verbeteren.

Van gedoe naar flow
André noemt nog een voorbeeld uit de praktijk: “Je hebt wel eens een training dat het ff niet lekker loopt. Dat is voor niemand leuk. In plaats van als trainer te zeggen waar ze allemaal mee moeten stoppen, kun je zeggen: het gaat niet zo lekker op deze manier, wat is er nodig om dat te veranderen? Welke regels kunnen we afspreken? Je ziet dan dat zelf-bedachte regels goed werken. Die worden veel minder overtreden dan opgelegde regels. En dan gaat meteen het plezier ook weer omhoog.”

Indruk van Dunas
We vroegen André en Tymen tot slot naar hun indruk van Dunas en de huidige A en B teams. André: “Echt een hele leuke groep, met zeker ook potentie. Ik zie een actieve en ambitieuze vereniging die beleid uitstippelt en een koers. Dat is belangrijk, dat de jeugd die wil groeien een kader heeft waarbinnen ze dat kunnen doen. Waar sta je als club voor? Wat wil je bereiken? Het is belangrijk dat ze dat goed weten en kunnen uitdragen.”

Tymen is sinds september bij Dunas aan de slag als sport coördinator Haagse korfbalclubs. Hij is enthousiast en neemt z’n petje af voor de jonge trainers van Dunas. “Als je ziet welke stappen er al gezet zijn, qua trainersbegeleiding en hoe de jonge trainers dat oppakken, dan zie ik heel veel progressie. Dunas is hierin een van de voorlopers, pedagogisch zit het echt goed in elkaar. Ook binnen Den Haag is Dunas heel actief in de samenwerking.”

What’s next?
Op 17 april is de volgende clinic. Het thema is nog niet bekend. Op de vraag wat André zelf belangrijk vindt voor de jong-volwassenen van de A en B: “Goed waarnemen. Dat vindt de jeugd natuurlijk heel saai, maar het is ontzettend belangrijk dat je goed kijkt, waarneemt en daarop anticipeert. Best een uitdaging om ’t onverwachte en ook presteren onder druk te simuleren in een training maar dat is wel belangrijk. In een wedstrijd kom je dat namelijk ook tegen. Dat vind ik wel een mooi thema voor een volgende keer. Wat ’t ook wordt, ik kom graag nog een keer bij Dunas langs!