In onze Spotlight serie maak je deze week kennis met Fardau de Jong. Hmmm, Fardau... dat klinkt heel Fries. Klopt! Deze Friezin is drie jaar geleden voor haar studie neergestreken in Den Haag. Haar korfbal roots liggen echter in Friesland. Ze speelt in onze selectie én doet nog veel meer. Wat verwacht je als vrijwilliger van Dunas? Dat was de vraag van Steffie. Je hoor het van Fardau.

Ik heb het stokje doorgekregen van Steffie, haar vraag aan mij was wat ik belangrijk vind als vrijwilliger om te zien/krijgen vanuit de vrijwilligerscommissie. Mijn antwoord daarop is dat ik dat eigenlijk niet goed weet, ik verwacht niet specifiek iets en vind hoe het nu gaat gewoon goed en leuk om te doen. :)

En wie ben jij?
Ik ben Fardau en ik ben 22 jaar. Ik kom oorspronkelijk uit Friesland, maar woon nu 3 jaar in Den Haag op kamers. Ik doe op dit moment een pre-master voor International Development Studies aan Universiteit Utrecht en daarnaast geef ik bijles en begeleid ik groepen bij outdoor lasergamen. Als ik niet met school of werk bezig ben, vind ik het natuurlijk heel leuk om te korfballen, maar ik vind dagjes uit, wintersport en leuke dingen doen met familie en vrienden ook heel leuk.

Hoe lang korfbal je eigenlijk al?
Ik ben begonnen met korfbal bij een club in Friesland toen ik 7 jaar was. Toen ik naar Den Haag verhuisde ben ik mee gaan trainen bij het 3e van Futura, en nu speel ik in de selectie van Dunas.

Wat doe je op dit moment bij Dunas?
Ik train de kangoeroes elke zaterdagochtend en ik ben lid van de JTC, hier doe ik het wedstrijdsecretariaat voor de A-, B-, en C-jeugd.

Wat valt jou op bij Dunas?
Wat ik mooi vind aan Dunas en mij opvalt is de gezelligheid die de club uitstraalt en hoe iedereen met open armen ontvangen wordt. Dat heb ik zelf mogen ervaren als ‘nieuweling’ waardoor ik nu graag bij Dunas ben. :)

Wat voor wedstrijden zijn jouw op het lijf geschreven? Wanneer ben jij op je best?
Ik denk wanneer het zonnetje schijnt, iedereen er zin in heeft en de tegenstander en wij aan elkaar gewaagd zijn, ik op mijn best ben.

Wat is jouw korfbal hoogtepunt tot nu toe?
Haha, uhm. Ik heb een keer het winnende doelpunt gemaakt waardoor we kampioen werden. Maar echte hoogtepunten heb ik niet in korfbal, hoor.

Welke dromen heb je nog…
Qua korfbal hoop ik dat ik nog lang mag en kan korfballen en dat we snel weer mogen beginnen met de competitie. Voor de rest zou ik graag nog heel veel van de wereld willen ontdekken en droom ik heel cliché wel van een goede baan over een paar jaar en een mooi huis.

Who's next?
Ik geef het stokje verder door aan Jerney. Zij is één van de eersten met wie ik contact had bij destijds Futura. Ze doet zo veel voor de vereniging, dus mijn vraag aan haar is: van alles wat je voor de vereniging doet, waar haal je de meeste voldoening uit?