We spelen dan wel geen wedstrijden, er is wel wat te winnen! De verkiezing Club van het Jaar. Daar doen we aan mee. Het thema van de verkiezing is ‘veerkracht'. Die hebben we met elkaar getoond het afgelopen jaar: twee verenigingen die in coronatijd fuseerden om zo hun sport te behouden op het Stokroosveld. Met dit verhaal hebben we ons genomineerd. En met jouw stem hopen we hoog te eindigen!

Op 19 april hebben we Dunas genomineerd voor deze verkiezing met als motivatie ons verhaal over de fusie in coronatijd waarvoor zoveel mensen zich op allerlei manieren voor hebben ingezet. Nu is het zaak zoveel mogelijk stemmen te verzamelen. En dat begint bij onze leden! Je kunt hier stemmen op Dunas. Voer de term ‘ SV Dunas’ in en breng je stem uit. Dat kan t/m 24 mei. Vraag eventueel ook je vrienden en familie hieraan mee te doen.

Gemeente- en provinciewinnaars
Op 26 mei worden de gemeente- en provinciewinnaars bekend gemaakt. De gemeentewinnaars worden op basis van de meeste stemmen vastgesteld. Je hebt minimaal 50 stemmen nodig om in aanmerking te kunnen komen voor de titel van gemeentewinnaar. De jury kiest vervolgens per provincie uit de top 5 van gemeentewinnaars (op basis van het aantal stemmen) de provinciewinnaar. In deze fase gaat het om de opgegeven motivatie.

Wildcard
Dit jaar is er een ‘wildcard’ voor een sport- én een cultuurclub. Deze clubs worden gekozen door de jury op basis van de opgegeven motivatie waarom zij de titel ‘Club van het Jaar’ verdienen. Het aantal verkregen stemmen is hierbij niet relevant. De wildcard-winnaars mogen zich vervolgens, net als de provinciewinnaars, online presenteren aan de jury in de week van 1 juni.

Online juryavond voor provinciewinnaars
De provincie- en wildcardwinnaars pitchen in de week van 1 juni hun club online voor een vakjury bestaande uit professionals uit de sport- en cultuurwereld.

Award uitreiking landelijke winnaars sport en cultuur
De vakjury beslist vervolgens welke sport- en cultuurclub zich in 2021 ‘Club van het Jaar’ mogen noemen. De winnaars worden tijdens een feestelijke Award uitreiking op woensdag 9 juni bekend gemaakt en krijgen de prijs uitgereikt.

Prijzen
Naast de eervolle titel ‘Club van het Jaar’ en alle lokale, regionale en landelijke media-aandacht, ontvangen de landelijke winnaars een masterclass naar keuze van een expert en een professionele promovideo. Alle gemeente- en provinciewinnaars ontvangen een online embleem die zij een jaar lang in hun communicatie mogen inzetten.

Achtergrond van de verkiezing Club van het Jaar
Nederland telt ruim 50.000 verenigingen en stichtingen, die samen het grootste sociale netwerk van ons land vormen. Sociale ontmoetingsplaatsen waar mensen samen sporten, muziek maken, acteren, dansen of kunst maken. En waar talent opgeleid wordt. Samen bereik je meer dan alleen en dáárom is verenigen zo belangrijk.

Rabobank is vanaf haar oprichting nauw betrokken bij clubs en verenigingen. Daarom heeft Rabobank samen met NOC*NSF, AD.nl, LKCA en Kunstbende het initiatief genomen om het fenomeen verenigen te vieren en te belonen. Dit jaar staat de veerkracht van de clubs centraal.

De verkiezing Club van het Jaar is onderdeel van Rabo ClubSupport. Rabo ClubSupport biedt sport- en cultuurverenigingen kennis, een netwerk en financiële ondersteuning. Om ze sterker te maken, voor nu en in de toekomst.