Op zaterdag 17 april hebben Jasmijn, Milou, Annabel, Olivier, Jacha en vier ALO/Achilles trainers een leerzame ochtend gehad. Zij volgen namelijk de KT2 opleiding (Korfbaltrainer 2) en het was tijd voor de eerste praktijkbijeenkomst.

Voorzien van een coronaproof ontbijt van de KC startte de ochtend met een introductie van André (helaas was Tymen ziek en kon hij er niet bij zijn, maar dank voor de organisatie Tymen!) Daarna aan het werk: formulieren invullen en trainingsstof bedenken. Om 10 uur stonden alle kids van de E- en F-teams klaar om een leuke training te volgen. In koppels en trio’s hebben de trainers om de beurt oefeningen gedaan en elkaar feedback gegeven volgens de vier inzichten (structureren, stimuleren, individuele aandacht en regie overdragen).

Hoe was de structuur van de oefening? Was er ook oog voor het individu? Stond de trainer goed op het veld en had hij het overzicht? En hoe was z’n houding en stemgebruik? Daarbij kan je door kinderen te bevragen waarom ze een oefening moeten doen zien of ze het begrijpen en ze zelf laten nadenken. Ook heb je dan gelijk handvatten om bij sturen. Regie overdragen helpt een trainer zelf dus ook! Kortom, allemaal belangrijke punten als je met een groep kinderen aan het werk bent.

Na afloop is er nog centraal geëvalueerd, waarbij de tips en tops gedeeld werden. Een leerzame en geslaagde ochtend, waar zeker nog twee praktijkvervolgen op komen. Uiteraard hopen we dat deze top trainers hier veel aan hebben gehad en hiermee in de praktijk aan de slag kunnen.

De wind werd kouder, maar gelukkig konden alle D-trainers met André hun intervisiebijeenkomst buiten aanvangen. Een simpele vraag als “Wat is eigenlijk korfbal?” en het antwoord van Chayenne “De bal door een mandje mikken..” waren een mooie start van de intervisie. Iedere trainer doet het op zijn of haar manier, maar wat werkt nou het beste bij welk team? Daar waren goede en wisselende ideeën over. André kon mooi aanhaken met waar in het veld de meeste doelpunten worden gemaakt en hoe dat eigenlijk komt. Met die inzichten hebben we met elkaar van gedachten gewisseld en zijn op het idee gekomen om met de D-trainers en kinderen ontwikkelsessies te gaan doen.

Per team en/of individu zal er gezocht worden naar verbeterpunten. Bijvoorbeeld als een kind meer wil schieten in de wedstrijd, moet het team daarop inspringen, en moet de trainer daar de training op aanpassen. Dit zullen we in onderlinge wedstrijdjes gaan uitproberen. We verleggen dan de focus op de ontwikkeling i.p.v. op de prestatie. Dit levert hopelijk mooie momenten op, die per individu heel wat waard kunnen zijn.

Kortom, een zeer geslaagde ochtend! André, bedankt en wie weet tot een volgende keer!