Zaterdag 26 maart moesten de spelers en supporters naar de verre uitwedstrijd tegen Rapid A1 in Haarlem. Rapid had deze zaalcompetitie nog niet gewonnen en omdat ook onze A1 moeite met winnen heeft, was het toch wel spannend of de punten zouden worden meegenomen naar Den Haag.
Amelie en Celeste waren gevraagd om reserve te zijn, vanwege de blessure van Annabel, die gelukkig wel bij de wedstrijd kon zijn om haar teamgenoten te steunen. Yesse ging mee als reserve bij de mannen.

Spannend werd het zeker. In de basis startten Eline, Jasmijn, Joy, Milou, Hugo, Olivier en de twee Quintens.  Nadat Rapid op voorsprong was gekomen, maakte Quinten T. gelijk en even later zorgden Jasmijn en Hugo voor de 1-3. Een stip van Rapid werd benut, maar ook Olivier scoorde: 2-4. Het spel golfde op en neer. Het werd 3-4, 3-5, 4-5, 4-6, 4-7, 5-7 en 5-8. Nadat Joys score om onverklaarbare reden werd afgekeurd, scoorde Rapid uit een tweede stip 6-8. Rapid ging door, het werd 8-8, maar onze A1 stelde voor de rust nog orde op zaken: ruststand 8-11. Opvallend verschil met afgelopen donderdag was dat nu vooral de Dunas-mannen scoorden, met Hugo en Quinten T. ieder 4 keer en Olivier twee keer. Dunas had de touwtjes stevig in handen.

Na rust werd het beeld totaal anders. Rapid scoorde 9-11, Joy scoorde nogmaals en deze keer telde hij wel. Rapid kwam dichterbij met 10-12 en 11-12. De druk op Dunas werd groter. Jasmijn scoorde haar tweede en Quinten T. bracht het verschil weer op drie. Rapid bleef knokken, het werd  12-14. Invaller Celeste kreeg een stip en die scoorde ze heel koeltjes. Daarmee bleek ze genezen van haar stipmisvirus. Rapid maakte uit een goede aanval 13-15. Toen brak een fase aan waarin de scheidsrechter de hoofdrol greep. Hij gaf ineens wel heel gemakkelijk stippen weg aan een Rapiddame (wel drie, maar ze gingen alle drie mis). Bovendien werd de Dunasaanval erg snel teruggefloten voor vermeende overtredingen. Invaller-coach Willem werd daar op zijn zachtst gezegd een tikkie onrustig van, waardoor hij van de scheidsrechter een kaart kreeg. (Willem heeft na afloop wel sorry gezegd tegen de scheids, die niet partijdig was, maar het soms net iets anders zag.)

Met nog twaalf minuten te gaan liep de spanning en de irritatie op en het spel werd er aan beide kanten niet beter van. Met nog 8 minuten te gaan werd het 14-15. Het aanvalsvak van Dunas probeerde het wel, maar ineens leek het wel of de ballen er niet meer in mochten. Het verdedigingsvak hield de boel achterin goed dicht, waardoor Rapid gedwongen werd tot noodschoten. Lange tijd werd er daardoor niet gescoord en het publiek werd gek van de spanning. Totdat Eline een minuut voor tijd de bevrijdende 14-16 in het mandje mikte. De wedstrijd was gespeeld. In de tweede helft heeft Dunas het moeilijk gehad en het waren vooral de Dunas-dames die het hoofd koel hielden en vier van de vijf keer scoorden. Dunas kon opgelucht en met de punten in de tas terug naar Den Haag.

Aanstaande zaterdag 2 april om 15.10 uur is de return van deze wedstrijd. Dat belooft weer een spannende pot te worden. Kom kijken!