Het korfbalcongres is terug! Het is tijd om elkaar weer te inspireren en samen naar de toekomst te kijken. Tijdens het digitale korfbalcongres, dat plaatsvindt van 9 tot en met 13 mei, zoomen experts samen met verenigingen in op trends en ontwikkelingen. Dus heb je interesse, sluit aan. Deelname is gratis.
Programma

De congresweek start maandagavond 9 mei met een introductie van het hoofdthema: trends en ontwikkelingen. Hierna vinden verdeeld over de week acht workshops plaats, waarbij elke workshop gericht is op een specifieke doelgroep. Hieronder vind je een overzicht van alle workshops en zie je wanneer deze plaatsvinden.

Dag Tijd Workshop
Maandag 9 mei 20.15-21.00 Trends en ontwikkelingen
Maandag 9 mei 18.30-19.30 Analyse en wedstrijdvoorbereiding
Dinsdag 10 mei 19.15-20.15 Verenigingsarbitrage
Dinsdag 10 mei 19.15-20.15 Zichtbaarheid
Dinsdag 10 mei 20.30-21.30 Zichtbaarheid
Woensdag 11 mei 19.15-20.15 Veilig in je sport
Woensdag 11 mei 20.30-21.30 Mentale weerbaarheid voor scheidsrechters
Donderdag 12 mei 19.15-20.15 Ledenwerving en ledenbehoud
Donderdag 12 mei 20.30-21.30 Iedere scheidsrechter is uniek
Vrijdag 13 mei 19.15-20.15 Teamsamenstelling en selecteren
Vrijdag 13 mei 20.15-20.30 Afsluiting
Aanmelden

Heb je interesse in één of meerdere workshops? Meld je dan aan via dit aanmeldformulier. Wil je meer weten over de inhoud van bovenstaande workshops? Hieronder vind je per workshop een korte beschrijving.

Trends en ontwikkelingen

Tijdens deze startworkshop gaan diverse experts en voorzitters vanuit de sportwereld met elkaar in gesprek over de toekomst van de sport en de positie die korfbal daarbij kan innemen. Hoe ontwikkelt het sportlandschap zich de komende jaren en welke impact heeft dit op de bonden en verenigingen?

Sprekers: Marc van den Tweel (algemeen directeur NOC*NSF), Irene van Rijsewijk (voorzitter KNKV) en Henry van Meerten (directeur KNKV).

Analyse en wedstrijdvoorbereiding

Wat is het belang van een goede wedstrijdanalyse en wedstrijdvoorbereiding? Wat komt hierbij kijken en hoe zet je dit in om je team optimaal te kunnen laten presteren? Een bekende trainer, coach en speler van hoog niveau gaan tijdens deze workshop in op de diverse elementen van een wedstrijdanalyse en wedstrijdvoorbereiding.

Sprekers: Jan Niebeek (bondscoach TeamNL Korfbal), Ard Korporaal (coach Fortuna/Delta Logistiek) en Jessica Lokhorst (speelster TeamNL Korfbal).

Zichtbaarheid

Voor verenigingen wordt het steeds belangrijker om zichtbaar te zijn en te blijven. Hoe kom je als vereniging op het netvlies van de potentiële sporters en hoe zorg je ervoor dat deze sporters lid willen worden? Tijdens deze interactieve workshop ga je aan de hand van diverse tools aan de slag met deze vragen. Let op: voor deze workshops geldt een maximum aantal deelnemers en vol is vol.

Sprekers: Kyra van Leeuwen (organisatiesocioloog en werkzaam bij Start2Create) en Rick de Jong (sportmarketeer en werkzaam bij Start2Create).

Verenigingsarbitrage

Een goed scheidsrechtersbeleid draagt bij aan een prettig en veilig sportklimaat. De kwaliteit en het plezier van het korfballen zal daardoor toenemen. Maar hoe krijg je jouw scheidsrechtersbeleid op orde en hoe vul je dit in? Wat zijn basis-skills die je scheidsrechters kunt meegeven?

Spreker: Peter van der Terp (Korfbal Leaguescheidsrechter).

Veilig in je sport

Tijdens deze workshop creëren we bewustwording over hoe we met elkaar omgaan binnen het korfbal. Gewenst gedrag is tijdens deze workshop het uitgangspunt. Vanuit het gesprek gaan we in op hoe je dit onderwerp als vereniging bespreekbaar kunt maken.

Sprekers: Marita Verkaik, Job van Eunen, Jennifer Tromp en Mamoun Loukili.

Mentale weerbaarheid voor scheidsrechters

Op alle niveaus krijgen scheidsrechters te maken met weerstand. Bijvoorbeeld van spelers, coaches of publiek. Dit kan invloed hebben op de prestatie en het plezier als scheidsrechter. Hoe ga je het beste met deze weerstand om? Hoe word je mentaal weerbaar en behoud je controle over je prestaties en plezier, in welke situatie dan ook? En wat kun je als vereniging doen om te zorgen voor een positief sportklimaat rondom scheidsrechters?

Spreker: Berthold Komduur (topscheidsrechter KNKV en referee coach IKF).

Ledenwerving en ledenbehoud

Om leden te werven en te behouden kun je aan heel veel knoppen draaien. Met welke aanpak hebben verenigingen successen behaald op dit gebied en welke tips en trucs hebben zij voor andere verenigingen? En wat is de psychologie achter het binden van leden? Tijdens deze workshop doe je brede inspiratie op.

Sprekers: Esther Kloosterman (verenigingsadviseur KNKV), Petra Leijten (jeugdcoördinator ASVD) en verenigingen AW.DTV, Wit-Blauw/Green Organics en Unitas/Perspectief.

Iedere scheidsrechter is uniek

Je eigen gedrag heeft altijd invloed op je omgeving, dit geldt ook voor scheidsrechters. Wie ben je als scheidsrechter en hoe heeft jouw gedrag invloed op je omgeving? Tijdens deze workshop delen diverse scheidsrechters verhalen, anekdotes, stellingen en ervaringen over de relatie tussen gedrag en omgeving.

Sprekers: Stan de Groot (Korfbal Leaguescheidsrechter), Jeffrey Miechels (Korfbal Leaguescheidsrechter) en Willeke Kersten (scheidsrechter).

Teamsamenstelling en selecteren

Uit onderzoek blijkt dat het indelen van teams op basis van plezier bijdraagt aan ledenbehoud en toch wordt er vaak ingedeeld op basis van niveau. Op basis van welke waardes kunnen we teams indelen bij de jeugd? Hoe kijken verenigingen hiernaar en waar lopen zij in de praktijk tegen aan?

Sprekers: Dolf Nijbroek (korfbaladviseur KNKV), Carlo de Vries (korfbaladviseur KNKV), Margot Schilp (KZ/Thermo4U), Keetie Burger en Martin van Hinte.