Na een aantal vergaderingen, waaronder ook gezamenlijk met de Dun-AC (over de jeugd), begonnen de fysieke voorbereidingen voor het Schutterstoernooi 2022 al de dag voor Hemelvaart. Als echte Haagse Règahs werd woensdag de kip gesneden, gemarineerd en tot saté geregen. Ook op de ochtend van de strijd konden beide commissies op hulptroepen rekenen, waarvoor dank!

’s Middags rond 12:30 uur vulden het Stookroosveld zich snel en klokslag 13:00 uur kon het A/B-senioren toernooi van start gaan met maar liefst 104 deelnemers. Het toernooi bestond uit een poule fase met zo’n 5 a 6 wedstrijden per duo. Hiervan zouden alleen de nummer 1 en 2 doorgaan naar de knock-out fase, dus er moest gestreden worden tot het laatste schot. Omdat het een strak schema betrof was het van groot belang dat de tijd goed in de gaten werd gehouden, meerdere stopwatches gebruiken draagt hier niet positief aan bij… Daarnaast werd de teams verzocht op tijd klaar te staan, zelfs deze verantwoordelijkheid is voor sommigen te veel gevraagd – de namen Nina en Henny hebben veel door de megafoon gegalmd. Maar ondanks deze kleine strubbelingen verliep het gehele toernooi erg soepel en zorgde het goede weer, de heerlijke saté bereidt door onze eigen BBQ-mannen en de muzikale ondersteuning ervoor dat het ook een gezellige sportieve dag was.

Er zijn statistieken bijgehouden van het toernooi, gelukkig niet welk duo het laagst aantal doelpunten in een wedstrijd heeft gescoord. De winnaars van de eerste editie van het Dunas Schutterstoernooi, Sjoerd en Dyon, wisten ook dit jaar weer te scoren; zij maakten de meeste doelpunten binnen de zeven minuten (in de poule fase), dit waren er maar liefst 17! Dat lag vele malen hoger dan het gemiddelde genomen van alle teams; dit bedroeg 7,3 doelpunten per wedstrijd. Ondanks dat kwamen zij niet verder dan de kwartfinales, hier werden zij namelijk uitgeschakeld door het net-niet-schutters duo van dit jaar Daan en Ly. Dit koppel leek in de finale op goede koers te liggen voor de wisselbokaal, zij stonden binnen korte tijd 8-4 voor op de mede-finalisten Yeshe en Kevin. Misschien lag het aan de wind, spanning óf de gele rakkers die Daan al had verorbert er werd niet meer veel gescoord en de twee mannen liepen in en konden zich na bij het eindsignaal overduidelijk winnaars noemen van het Schutterstoernooi 2022.

De organisatie kijkt terug op een geslaagd toernooi en kijkt er naar uit om zaterdag 2 juli het seizoen met jullie af te sluiten!