Eerder liet de JTC weten dat zij zijn begonnen met de jaarlijkse teampuzzel. Dat is niet de makkelijkste klus, vandaar dat we dit in fases doen. De afgelopen periode hebben we daarbij goed nagedacht over hoe we de visie van Dunas, namelijk “plezier, leren en presteren”, komend seizoen bij de jeugd terug willen laten komen.

De eerste twee jaar heeft Dunas zich vooral gericht op het samensmelten van de twee buurclubs. Hierbij stond plezier binnen alle teams en langs de lijn op de voorgrond. Hierdoor zijn de kinderen aan elkaar gewend geraakt en hebben ouders hun draai kunnen vinden op de club. Ondanks de coronamaatregelen kunnen we met trots zeggen dat we samen Dunanezen zijn geworden!

Ook hebben we ons de afgelopen twee jaar bezig gehouden met leren. Naast dat we alle kinderen bij Dunas, van de F t/m A, graag beter willen leren korfballen, zorgen we er met de trainersbegeleiding voor dat ook onze trainers blijven leren. Zo kijken we naar de krachten en talenten van onze trainers, maar kijken we ook hoe zij nog betere trainers kunnen worden en waar zij ondersteuning bij nodig hebben.

Het plezier en leren laten we komend seizoen natuurlijk niet los. De komende jaren willen we echter ook graag werken aan de volgende stap van ons verenigingsplan. Naast groei op het gebied van aantal leden, willen we ook groeien op het gebied van prestatie. Daarbij willen we bij de jeugd met de A1, B1 en C1 op een hoger niveau mee gaan doen in de competitie. Bij het maken van de nieuwe teamindeling wordt er bij de A t/m C dan ook rekening gehouden met de kwaliteiten en motivatie/gedrevenheid van spelers. Er wordt meer verwacht ten aanzien van trainingsinzet, trainingsopkomst en de wil om te leren en te presteren. Doordat we hier bij het maken van de teamindeling voor komend seizoen meer naar kijken, zullen er best wat veranderingen optreden in de teamsamenstelling binnen deze leeftijdscategorieën. Uiteraard zullen we aandacht blijven houden voor de overige teams, zij zijn immers even belangrijk. Door middel van onze ontwikkelde visie, de trainersbegeleiding en de keuze van trainers bij de teams willen we alle kinderen laten korfballen op zijn of haar niveau waarbij het plezier, leren en presteren voor hen in balans blijft.

Bij de D-teams beginnen we ook langzaam naar kwaliteiten en motivatie/gedrevenheid van spelers te kijken, maar daar zal het plezier een nog wat grotere rol blijven spelen. Bij de E- en F-teams vinden we dat het samenspelen met vriendjes en vriendinnetjes voorop dient te staan. Op deze jonge leeftijd zijn vriendjes en vriendinnetjes extra belangrijk om plezier in de sport te beleven. Om de (veelal jonge) trainers daar te ondersteunen, zullen we de rol van teamouder/hulpcoach wat meer willen ontwikkelen.

We hebben er vertrouwen in dat we zo met zijn allen Dunas nog beter en completer kunnen maken. Donderdag 9 juni worden op de website de nieuwe teams bekend gemaakt. Ook zal er weer een mogelijkheid zijn om vragen te stellen aan de JTC. Daarna gaan we nog een aantal keer in de nieuwe teams trainen voordat de zomerstop begint, hierover volgt later meer informatie.

De JTC