Bij Dunas vinden we een veilig sportklimaat essentieel en is bij de oprichting van de vereniging 2 jaar geleden de basis gelegd. Dat betreft onder meer het vaststellen van gedragsregels, gebruiken van VOG’s, maken van teamafspraken en voorlichting door de VCP’ers (Vertrouwenscontactpersonen).

Op maandagavond 30 mei jl. organiseerde het bestuur samen met de VCP’ers een brainstormsessie om met elkaar te bespreken hoe we binnen Dunas een veilig sportklimaat verder kunnen ontwikkelen. Naast bestuur en VCP’ers waren bij deze bijeenkomst leden van de activiteitencommissie, jeugdtechnische commissie, kampcommissie en enkele betrokken ouders aanwezig.

Om met elkaar te onderzoeken wat er nodig is ter voorkoming van grensoverschrijdend gedrag volgen wij de tool High5! van het NOC*NSF. De risico-inventarisatie is daarbij een belangrijke stap. Met deze risicoscan bekijken we wat er goed gaat, wat er beter kan en welke risico’s er binnen onze vereniging voor grensoverschrijdend gedrag zijn.

De 15 deelnemers op de bijeenkomst hadden allemaal een vragenlijst ingevuld die als basis dient voor het maken van de risico-inventarisatie. De bijeenkomst werd geleid door iemand van buiten onze vereniging, Karin Groenenboom, één van de vertrouwenspersonen bij onze hoofdsponsor Rots, en zij leidde de deelnemers door de verschillende onderwerpen. Daarbij werd er soms pittig gediscussieerd en heel kritisch naar de vereniging gekeken, maar is de bijeenkomst ook door alle deelnemers als prettig en zinvol ervaren.

Tot slot is de deelnemers gevraagd om hun top 5 van de belangrijkste aandachtspunten op te schrijven. Het is nu aan het bestuur om samen met de VCP’ers een prioriteitenlijst en een plan van aanpak samen te stellen. Dat wordt dus vervolgd!

Mocht je naar aanleiding van dit artikel meer willen weten over de maatregelen bij Dunas over veilig sportklimaat kan je op de site terecht (https://dunas-korfbal.nl/vereniging/veilig-sportklimaat). Mocht je meer willen weten dan kan je altijd terecht bij Robert Lintjes, bestuurslid (06-36189028 / meestal op vrijdagavond en zaterdag op het veld) of één van onze VCP’ers (https://dunas-korfbal.nl/contact/vertrouwenspersonen).

Robert Lintjes

Bestuurslid algemene zaken