Zaterdag 10-9 was de competitiestart van onze A1, uit tegen Fiks A1. Met alle 12 spelers, waarvan 11 fit en alleen Quinten B. nog geblesseerd, reden we naar Oegstgeest. Een mooie locatie, met op het hoofdveld prominent een reclamebord van Fiks met de tekst: We zijn klaar om te vlammen.

Fiks maakte die belofte meteen waar, want het begon furieus en binnen 10 minuten was het 6-0. Dunas A1 werd overdonderd en overklast. Bijna alle rebounds waren voor Fiks, dus kwam Dunas tot weinig schoten. Pas na 10 minuten begon Dunas aan de wedstrijd, door een vlammend schot van Quinten werd het 6-1. Fiks was nog niet uitgewoed, dus het werd 9-1 voordat Olivier de 2e maakte voor Dunas. Het eerste schot daarna van Fiks was ook weer raak, dus met 10-2 braken de laatste 10 minuten van de eerste helft aan. Fiks kreeg een stip. Quinten raakte daarvan zo oververhit dat hij naar de kant werd gehaald om het binnenbrandje te blussen. De stip werd echter gemist en daarna leek het wel of de ballen van Fiks er niet meer in mochten. Na nog eens 25 schoten van Fiks en 12 schoten van Dunas, wist Ruben uiteindelijk de ruststand op 10-3 te brengen. Gezien het spelbeeld in de eerste helft lag een fikse nederlaag voor Dunas in het verschiet.

Na een vurig betoog van coaches Jelle en Ly begon Dunas explosief aan de tweede helft. Het werd direct 10-4 door Sebastiaan en het werd 11-5 door Olivier. Bij Fiks doofde het vuur meer en meer tot er niet veel meer overbleef dan een waakvlammetje, terwijl het van Dunaskant meer en meer op een inferno ging lijken. Het werd 11-6 en 11-7 van Hugo, Quinten scoorde 11-8 en 11-9.  Met nog zo’n twaalf minuten te gaan stonden de Haagse toeschouwers in vuur en vlam. Ze gingen zelfs geloven in een overwinning. Helaas laaide het waakvlammetje van Fiks nog even op en met 12-9, 12-10 (stip Hugo), 13-10 en 14-10 leek de buit voor Fiks wel binnen. Toch bleven de Dunanezen knokken. Ze gingen allemaal voor elkaar door het vuur. Sebastiaan scoorde 14-11, Hugo, 14-12 en Quinten 14-13. Fiks ging meer en meer tijdrekken om nog de overwinning uit het vuur te slepen en daar slaagden ze, helaas voor Dunas, op het nippertje in.

Wat een goede tweede helft! Dunas was overduidelijk de bovenliggende partij en dat geeft hoop voor de volgende wedstrijd op 17 september, om 12 uur thuis tegen Luno A1 uit Linschoten.

Cees Schutte