De D1 is erg goed bezig dit seizoen. De eerste drie wedstrijden van het seizoen werden al met 12-2, 8-15 en 5-7 gewonnen, en afgelopen zaterdag stond de eerste terugwedstrijd, uit bij Maassluis, op het programma. Helaas kon ik hier als coach niet bij zijn omdat ik moest werken. Gelukkig hebben de aanwezige ouders mij via what’s app perfect op de hoogte te houden. Dit is dus mijn allereerste wedstrijdverslag van een wedstrijd waar ik niet bij geweest ben.

Ondanks dat ik zelf dus niet mee kon naar Maassluis wist ik dat de coaching in goede handen was, want ik had Siro bereid gevonden om dat deze wedstrijd van mij over te nemen. Vooraf hadden wij al doorgenomen wat belangrijk was: goed voorverdedigen en zoveel mogelijk druk geven zonder voorbij gelopen te worden, en in de aanval lekker spelen, niet kris kras door elkaar lopen, en bij balverlies de tegenstander gelijk vastzetten. Daarnaast niet naar stilstaande mensen gooien en natuurlijk het belangrijkste: veel plezier maken! En volgens mij is dat gelukt.

Om 11.00 uur ging de wedstrijd van start, dus vanaf dat moment zat ik zo’n beetje vastgeplakt aan mijn telefoon. Op mijn werk was ik pannenkoeken aan het bakken voor de patiënten, dus dat was prima te combineren. Het eerste berichtje kwam binnen om 11.04 uur: ‘Het staat 0-0’. En 7 minuten later: ‘1-1’, en diezelfde minuut ‘2-1’. Oe, een spannende pot dus! Hee, er worden nu ook filmpjes gestuurd. Wat ontzettend leuk! Nu kan alles nog beter volgen. (En jij ook, want via de links kan je alle fimpjes hier bekijken.)

Het eerste doelpunt van Dunas was een prachtig afgemaakte strafworp van Mark (Bekijk het filmpje). Maar met 2-1 stonden we nog wel achter. Wel werd er goed gespeeld en werden er door het eerste aanvalsvak veel kansen gecreëerd (filmpje). Na de vakwissel was het Benthe die de stand met een mooi afstandsschot de stand weer gelijk trok (slow-mo filmpje). Toch was het weer Maassluis die met 3-2 de voorsprong pakte.

Op afstand was dit nog veel spannender dan wanneer je er gewoon bij bent, maar in gedachten zag ik Dunas gelijk een tandje bijschakelen. En dat kwam ook helemaal uit: Dorian scoorde nadat zijn tegenstander een fout bij het voorverdedigen maakte (filmpje) en met een flitsende actie pakte Beau vanaf de rand van de cirkel de voorsprong voor Dunas: 3-4 (filmpje).

Rust, dus ik kon me weer 5 minuten volledig op de pannenkoeken richten. Of nee, er kwam toch weer een berichtje binnen: “Correctie tijdens de rust. Het is 2-4! 🤭😝 Eentje was afgekeurd.’ Oh! Dat is goed nieuws. Snel deze pannenkoeken omdraaien en daarna weer steeds één oog op mijn telefoon gericht voor de tweede helft. Want daar was al weer het volgende filmpje. Ik zag dat er goed en geduldig werd rondgespeeld, wat tot meerdere goede kansen leidde, waarbij Dunas steeds de afvang pakte of de bal weer snel onderschepte en daardoor steeds door kon met aanvallen. Helaas viel de bal er nu net niet in (lang filmpje).

In het daaropvolgende filmpje zag ik weer een hele mooie aanval met een slimme actie van Rosemin die haar tegenstander fopte en vervolgens haar korte kans goed afmaakte: 2-5 (filmpje). En de D1 ging door, want daarna zag ik hoe Beau met een hele lange pass vanaf de middenlijn Dorian na een goede loopactie aanspeelde bij de korf. Het eerste schot ging nog mis, maar na zijn schot was hij het scherpst in de rebound en maakte hij zijn korte kans feilloos af (filmpje).

Ondertussen had ook Maassluis weer een keer gescoord, en had Dunas nog een mooi verdiende stip gemist, waardoor de tussenstand nu 3-6 was. Dat duurde echter niet lang, want het slotakkoord was voor Benthe, die de eindstand van 3-7 met een prachtige doorloopbal op het scorebord zette (filmpje). Een minuut later kreeg ik het berichtje ‘Eindstand 🎉🥳🎉🥳.

Alle kinderen van de D1, ontzettend goed gedaan!! Ik was vanaf mijn werk enorm trots op deze fantastische ploeg. Siro bedankt voor het coachen en de ouders langs de kant bedankt voor het fantastische what's app verslag!

De D1 heeft tot nu toe alle vier de wedstrijden van dit seizoen gewonnen, waardoor we inmiddels wel aan het kampioenschap kunnen gaan denken. Maar… we zijn er nog niet, en hebben nog twee thuiswedstrijden te gaan. Hierbij kunnen we alle support gebruiken. Kom de komende twee zaterdagen dus lekker naar het stokroosveld om op 8 oktober om 10.00 uur, en op 15 oktober om 11.00 uur de toppers van de D1 naar het kampioenschap te schreeuwen. Be there!

Maarten
Een trotse coach op afstand

P.S. Omdat ie zo mooi is, hier nog een keer de doorloop van Benthe, zonder dat ie achter een linkje verstopt zit: