Deze zomer droeg Shirley Uitte de Willige ’t secretaris-stokje over aan Monique Pronk. Toen het verzoek kwam deze rol in het bestuur van Dunas te vervullen, moest ze wel even nadenken. Ze zei ‘ja’! Hoog tijd om kennis te maken met Monique. Ze korfbalt niet maar is wel wekelijks sportief op het Stokroosveld. Hoe zit dat?

Hoe ben je bij Dunas gekomen?
Ik ken Robert, Kyra, Jamey en Joshi Lintjes al heel lang. Toen mijn dochter de leeftijd kreeg om een sport te kiezen, zeiden ze natuurlijk: “Roos moet ook lekker komen korfballen!” En dat gebeurde. Roos speelt inmiddels 4 jaar korfbal. Met de D1 werd ze onlangs kampioen en ze heeft het enorm naar haar zin. Robert vroeg me al eens om Shirley op te volgen als secretaris. Ik moest er wel even over nadenken en wat afspraken maken voor oppas als ik moet vergaderen. Uiteindelijk heb ik de sprong gewaagd en ben ik nu een paar weken aan de slag.

Heb je zelf gekorfbald?
Nee dat niet, hoewel ik wel eens mee deed met een Schutterstoernooi bij Dubbel Zes. Ik sport wel bij Dunas. Elke donderdagavond doe ik mee met de hardloopgroep van Kombi Fit. Kombi Fit is de ‘fitness-club’  van Dunas. Dat kan ik echt iedereen aanraden. Heerlijk sporten en fit blijven op het Stokroosveld. Als Roos traint of een wedstrijd speelt ben ik er ook bijna altijd. Soms loop ik dan een rondje door de wijk, om even mijn hoofd leeg te maken na een drukke werkdag.

Wat doe je in het dagelijks leven?
Ik werk in de ICT bij ROC Mondriaan in Den Haag. Deze MBO opleiding heeft 26 scholen in onder meer Naaldwijk, Den Haag en Delft. Ik zit op de centrale vestiging. Ik heb jaren in de verzekeringsbranche gewerkt, daar ben ik met ICT in aanraking gekomen. Het leuke bij ROC Mondriaan vind ik het contact met de docenten en leerlingen. In de coronatijd werkte ik ook 100% thuis en toen miste ik die reuring wel. Onlangs heb ik met collega’s een nieuw intranet ontwikkeld en gelanceerd. We zijn net een paar weken live, dat is nou een project waar ik veel energie van krijg. Ook omdat we vooraf veel contact hadden met de docenten en leerlingen, over wat ze nodig hebben en hoe ze zo’n portaal willen gebruiken.

Kom je uit de buurt?
Zeker. Ik woon nu in Loosduinen maar ik ben opgegroeid in Scheveningen. Pronk is ook echt een Scheveningse naam. Mijn ouders en broer wonen er nog, ik kom er dus nog best geregeld. Ik moet wel zeggen dat hoewel ik van het strand en de zee houd, ik niet zo snel naar Scheveningen ga. Het is me toch te druk en te commercieel geworden. Ik zoek de zee en de duinen vooral op om tot rust te komen. En om hard te lopen.

Is de City Pier City vaste prik voor jou?Ja inmiddels wel. Ik heb in september voor de 13e keer de halve marathon gelopen, in 2:10 minuten. Dat is niet super snel maar voor mij is het prima. Met Roos loop ik ook al een aantal jaren de 2,5 km.  Ik vind het ontzettend leuk om dat samen met haar te doen.

Je bent nu een paar weken secretaris van Dunas. Hoe bevalt dat?
Het is leuk en ook nog zoeken. Ik lees de mail uit en doe administratieve werkzaamheden. Ik maak notulen van de bestuursvergaderingen. Daarnaast ga ik met een paar andere vrijwilligers ook kijken naar de administratieve processen van de vereniging. Doen we dat veilig? Vanuit mijn werk heb ik inmiddels behoorlijk wat kennis over veiligheid/cyber security opgedaan. Wat kunnen we nog automatiseren, wat bewaren in ons digitale archief? En hoe benutten we Sportlink daarvoor?  Daar ga ik nog verder induiken.

Hoe vind je je plek in het bestuur?
Dat gaat eigenlijk vanzelf. Ik luister vaak eerst goed, kijk eerst even de kat uit de boom en leer de andere bestuursleden zo kennen. Dan vorm ik pas mijn mening en dan breng ik die ook in. Op mijn werk zit ik ook in een ‘mannen-team’, dus dat aspect is vertrouwd voor mij. Dat vind ik zelfs wel leuk. Ik kijk er naar uit om een tijd met hen Dunas te ‘ besturen’.