Labels: Dunas DNA

Onlangs gaf het bestuur een klap op het voorstel 'Dunas DNA' van de gelijknamige projectgroep. Een aantal korfbal experts binnen onze vereniging, waaronder hoofdtrainer Richard Mafficioli, heeft samen met de JTC en een aantal trainers gebrainstormd over groei en ontwikkeling voor Dunas. In de gepresenteerde visie en aanpak spelen plezier én presteren een hoofdrol. Richard Mafficioli en Bart Taal vertellen er meer over.

Aan het begin van dit veldseizoen zijn Bart Taal en Richard Mafficioli er met hun projectgroep helemaal klaar voor: stappen zetten op de nieuwe koers van Dunas voor de komende jaren. Die beweging begint klein maar zal de komende jaren zichtbaar en voelbaar worden in het spel van alle teams. We spreken de heren eind april vlak voor de training van het eerste.

Ruimte voor ambitie
Richard steekt van wal: “Dunas groeit nog steeds als kool en dat is prachtig. Zo groot als de kangoeroeclub en de F-jes zijn, zo smal is het echter aan de bovenkant. Als kinderen ouder worden verlaten ze soms het verenigingsnest; geen zin meer, druk met school of uitgaan. Soms gaat jeugd weg om ergens anders hoger te spelen en meer te kunnen leren. Spelers met die drive en ambitie willen we behouden en dat betekent dat we meer moeten bieden. Dat is trouwens niet eens de voornaamste reden. Een vitale vereniging wint vaak en graag, dat betekent niet dat winnen de norm wordt, maar wel dat we meer ruimte aan groei en ontwikkeling geven.”

Aan en afleren
Bart Taal die ook in de projectgroep zit vult aan: “Dunas DNA is een visie op hoe we korfbal willen gaan spelen in de toekomst, richting 2030 zeg maar. Het is technisch en tactisch anders. Dit nieuwe of moderne korfbal is niet van vandaag op morgen aan te leren, dat kost tijd. Het idee is dat op termijn alle teams volgens dezelfde systematiek spelen en dezelfde terminologie gebruiken, dat is nu niet zo. Afhankelijk van de trainer leren de spelers het spel en leggen ze bepaalde accenten. Natuurlijk zijn er wel gelijkenissen, zo kent iedereen oude termen als 'molentje draaien' of ‘voor-verdedigen' terwijl die termen en bijbehorende oefeningen niet helemaal meer aansluiten op hoe we het zouden willen. We willen meer eenheid en vernieuwing in ons spel brengen, zodat een F-je als hij via E, D uiteindelijk in de A komt volgens dezelfde systematiek speelt. Dat kost tijd en die nemen we ook.”

Bye, bye molentje
"We beginnen met een aantal teams. Deze spelers en hun trainers gaan we leren hoe je modern korfbal speelt. Tegelijk nemen we ook andere trainers daarin al mee. Zo is er 31 mei een avond waarop we alle trainers uitleggen wat we voor ogen hebben. Het gaat trouwens niet alleen om nieuwe dingen leren, maar ook om gewoonten afleren. Nu spelen we nog best vaak de bal rond, voordat we schieten. Wij willen toe naar meer doelpogingen, en naar meer scores uit die doelpogingen. En techniek is belangrijk maar uiteindelijk moet de bal er in, en dan maakt het feitelijk niet uit of je dat met één of twee handen doet, of zelfs achterstevoren. Deze manier van korfballen vraagt ook om andere termen, dat gaan we heel geleidelijk, stap voor stap invoeren. Ook daarin zullen we de hele vereniging meenemen, zodat het echt van heel Dunas wordt, het Dunas DNA “ aldus Richard.

Dunas Academie
De Projectgroep Dunas 2030 bestaat uit heel ervaren korfballers en trainers, een aantal werd zelf ooit Nederlands kampioen en speelden zelfs Hoofdklasse. Ze zijn gedreven om een nieuwer en effectiever Dunas-spel uit te rollen. Op 23 mei is er al een clinic van Leon Braunstahl, voor de selectie, de A1, B1, C1 en C3. Deze teams vormen voor nu de voorhoede van het vernieuwingstraject. Trainers van andere teams zijn uiteraard welkom om te komen kijken. Eind mei is er sowieso een bijeenkomst met alle trainers. En er is een heuse Dunas Academie in voorbereiding. Een online omgeving met trainersmateriaal dat zij kunnen gebruiken. Daarnaast wordt gekeken welke spelers in aanmerking komen voor een district team (RTC). Vanuit Dunas zullen wij deze spelers begeleiden, Dit is niet alleen leerzaam voor de spelers zelf, maar past ook helemaal in de visie van het Dunas DNA.

Leren is leuk
Voorzitter Bart Klijn is blij met de visie en bijbehorende aanpak. “Wat ik mooi en belangrijk vind is dat we dit voor de hele vereniging doen. Met een bewust pad naar vernieuwing kan Dunas vitaal en aantrekkelijk blijven. Als zoveel mogelijk teams vaak winnen en daar natuurlijk plezier aan ontlenen, houden we een goede basis om nog heel lang mooi en effectief korfbal te spelen op ons prachtige Stokroosveld. Met meer uitdaging en vernieuwing geven we bovendien een impuls aan onze derde waarde: leren.”

Volgende fase voor Dunas
Dunas is nu 3 jaar oud, we gaan uit de luiers en we groeien op! Er is nog een hele wereld te ontdekken en daarin wordt heel Dunas meegenomen, in een tempo waarin de vereniging dat kan behappen. Via de site, nieuwsbrief en socials zullen we je op de hoogte houden en proberen ook te laten zien wat dat nieuwe korfbal inhoudt.

De Projectgroep Dunas DNA bestaat uit Bart Taal, Richard Mafficioli, Cyril van Es, Lenneke Wolswinkel en Siro Otten vanuit het bestuur. Zij horen graag reacties, vragen en ideeen over het nieuwe korfbal dat zij introduceren en de weg daar naar toe. Schiet hen gerust aan in de kantine of langs de lijn. Een mailtje naar de redactie mag ook, wij geleiden het dan door.