Individuele aandacht is één van de vier inzichten van het trainerschap. Ook bij Dunas vinden we individuele aandacht heel belangrijk! Om ieder kind voldoende individuele aandacht te kunnen geven willen we vanaf komend seizoen bij de trainingen graag ouders naast onze trainers inzetten.

Een aantal leden van het bestuur (Siro, Robert) en de trainersbegeleiding (Monique, Jamey) zijn in april aangesloten bij een bijeenkomst vanuit WSDH, met o.a. onze sportcoördinator Tymen. Zij hebben ons meegenomen in de belangrijkste aspecten en het proces om ouders in te zetten als trainers.

Naar aanleiding van deze bijeenkomst, waar alle betrokkenen heel enthousiast over waren, hebben we een verder plan van aanpak gemaakt. Het project starten we komend seizoen bij de Kangoeroes en F-teams op, waarbij we hopen dat de ouders van onze jongste leden zo kunnen meegroeien binnen Dunas. Door ouders als trainers bij de trainingen aan te laten sluiten, is er meer individuele aandacht voor ieder kind. Daarnaast is het als ouder ook gewoon heel leuk om samen met andere ouders jouw kind training te geven en samen plezier te hebben! We beseffen ons dat het trainerschap niet bij iedere ouder past en dat is natuurlijk ook helemaal oké. We denken graag mee welke rol binnen Dunas beter passend is!

Op dit moment staan er bij de Kangoeroes iedere week doorgaans vier trainers uit de A en B voor de groep. Daarnaast is er een hoofdtrainer die de jonge trainers voorafgaand aan de training ondersteunt en op de zaterdagochtend tijdens de training een coördinerende rol heeft. Dit gaat al heel goed, maar met de jonge kids is het ontzettend fijn om meer helpende handjes te hebben. De groep, die nu al uit ongeveer 20 Kangoeroes bestaat, groeit nog steeds en met meer helpende handjes zal er dus ook meer aandacht voor ieder kind zijn. Veel Kangoeroes betekent ook veel ouders, dus zij zullen maar één keer in de vier à zes weken aan de beurt zijn om in een duo mee te helpen tijdens de training. De rol van de hoofdtrainer en jonge trainers blijft hetzelfde en ouders zullen vooral een groepje kinderen begeleiden tijdens de training.

Ook bij de F-teams zijn de helpende handjes belangrijk. Daarom is het ook heel fijn als hier iedere week een ouder meehelpt met trainingen en waar nodig met coachen. Op deze manier leren ouders ook meer over het korfbalspelletje en kunnen zij als de kinderen doorgroeien naar een hoger team makkelijker meehelpen als dit nodig is.

Monique en Jamey zullen binnenkort de ouders van de Kangoeroes en F-teams meer uitleg en informatie geven over dit project. Na de zomervakantie kunnen ouders (en nieuwe jonge trainers) ook een clinic volgen om de basisvaardigheden van het trainerschap te leren, maar daarover later meer.

Heb je op dit moment vragen, suggesties of opmerkingen over dit project, horen we dat natuurlijk graag!