Er gaat een nieuw project van start en daarmee investeren we flink in het leren binnen de vereniging. Het project ‘Scheidsrechters’ richt zich op het opleiden van leden, ouders en vrijwilligers die jeugdwedstrijdleider willen worden of scheidsrechter. Sandor Post trekt het project en vertelt er meer over.

Wekelijks circa 10 wedstrijden te fluiten bij Dunas
"Dunas heeft 21 teams, waarvan elk weekend ongeveer de helft thuis speelt. Bijna al deze wedstrijden moeten gefloten worden door iemand van onze eigen vereniging. Hoe meer mensen een wedstrijd kunnen leiden, hoe makkelijker het wordt alle wedstrijden te verdelen en dit te organiseren.”

Extra investeren
“Als vereniging zijn wij ook verplicht wedstrijden te fluiten in de wedstrijdsport. Per Dunas-team dat in de wedstrijdsport speelt, moeten wij het aantal thuiswedstrijden x 1,25 aan scheidsrechters leveren. Dat betekent dus dat het fluiten van onze eigen teams niet voldoende is om aan de verplichte levering van het KNKV te voldoen. Op dit moment heeft Dunas twee scheidrechters die een deel van deze extra wedstrijden fluit, maar dat is nog niet voldoende.”

Jeugdwedstrijdleider
“Bij de jeugd tot en met de C spreek je overigens niet van scheidsrechter, maar van jeugdwedstrijdleider. Het verschil zit in het feit dat je niet altijd alles affluit, maar kinderen stimuleert het spel goed te spelen. Bijvoorbeeld door te zeggen: ‘blijf stil staan met de bal’ , ‘zet je goede been voor’, ‘waar is je tegenstander’, ‘blijf meedoen’, ‘je moet nu wel gaan gooien’, enzovoort.  Binnen Dunas investeren we in het opleiden en werven van scheidsrechters en jeugdwedstrijdleiders.“

Nog wat hulp gebruiken
“De komende tijd gaan we bij Dunas extra investeren in het opleiden en begeleiden van jeugdwedstrijdleiders en scheidsrechters. Daar kan ik overigens nog goed hulp bij gebruiken.
Ik zoek nog mensen die ervaring hebben met fluiten en het leuk vinden de jeugdwedstrijdleiders en scheidsrechters in opleiding te begeleiden. Lijkt het jou leuk en wil je daar wel tijd in steken, meld je dan aan bij mij: Sandor Post scfpost@gmail.com of 06-34346767.”

Aanmelden
Hieronder lees je wat de opleidingen precies inhouden en wat je dan moet doen. Heb je interesse? Meld je dan aan bij Sandor. Je kunt hem ook mailen of bellen om vragen te stellen of meer informatie te krijgen. Dus weet je het niet zeker, laat dan ook van je horen.

Opleiding tot jeugdwedstrijdleider
Om jeugdwedstrijdleider te worden moet je twee dingen doen:

1. Spelregelbewijs halen van het KNKV (Korfbalmasterz)
  2. Aantal wedstrijden fluiten onder begeleiding van een coach

Tijdens het opleidingstraject wordt aandacht besteed aan:<ul

• Kiezen van de goede positie in het veld om alles te kunnen zien en de juiste beslissing te kunnen nemen
  • Wanneer fluiten voor overtreding of kiezen voor voordeelregel
  • Het uitleggen waarom wel/niet gefloten is
  • Het maken van spelbevorderende opmerkingen

Opleiding tot KNKV-scheidsrechter
Als je scheidsrechter wil worden, doe je de opleiding tot KNKV scheidsrechter. Er zijn wel een aantal eisen verbonden aan deze opleiding:

• Je moet in bezit zijn van het spelregelbewijs (net als bij jeugdwedstrijdleider).
  • Je moet minimaal 17 jaar zijn.
  • Je bent in het bezit van een VOG, geregistreerd in sportlink.
  • Je moet een examen afleggen.

Om te oefenen moet je minimaal twee wedstrijden fluiten in de wedstrijdsport, waarvan één seniorenwedstrijd. Je kunt begeleiding krijgen bij het fluiten, maar dat is niet verplicht. Zodra je denkt voldoende bagage te hebben, dan kun je je aanmelden voor het examen.

Het examen bestaat uit het fluiten van twee wedstrijden waarvan minimaal één senioren wedstrijd. Hierbij wordt je beoordeeld door externe examinatoren. Heb je het examen behaald, dan kun je je inschrijven bij het KNKV als scheidsrechter en kun je ook wedstrijden fluiten bij andere verenigingen.

Meer informatie over arbitrage opleidingen kun je vinden op de site van het KNKV.