Even leek het erop dat een kampioenschap weer mogelijk was, maar uiteindelijk was promotie op het veld toch het maximaal haalbare. Dunas 1 werd op het veld beste 3e van alle poules, waarmee zij hun seizoen glans gaven met een promotie. Coaches Richard Mafficioli en Jeffrey Mulder zien een team in opbouw en de spelers zeggen: “We zijn een écht team geworden!”

“We zijn een ploeg in opbouw. We moeten nog even wachten op de versterking vanuit de jeugd, waarmee we over twee jaar weer écht voor prijzen mee willen gaan doen”, aldus Mafficioli.

Tijdens de eindbarbecue op 16 juni, een dag voor de laatste wedstrijd van Dunas 1, kijken we ook met spelers Yeshe de Bos, Kevin Harteveld en Nima de Bos terug op het behaalde resultaat. “Deze promotie is heel belangrijk voor het teamgevoel en daarmee belangrijk voor de toekomst,” zegt Yeshe. Kevin vult aan: “We waren helemaal niet bezig met promotie of een kampioenschap, onze focus lag op het bij elkaar houden van het team en dat iedereen het naar z’n zin heeft. Dat we dan toch promoveren is natuurlijk hartstikke mooi!” Nima de Bos, zus van Yeshe, kwam later bij het team dan de anderen: “Dunas 1 is echt een team geworden, we zetten door en dat doen we voor elkaar. Dat is echt gegroeid de laatste tijd. We geven niet op, die drive om voor elkaar te vechten was er veel minder in het zaalseizoen.”

Meer doelpogingen, meer doelpunten!
Dunas 1 kende een goede start en deed van meet af aan mee in de top 3 van de poule, iets wat soms leidde tot een stille hoop op het kampioenschap. Toch was de opdracht duidelijk: langzaam bouwen met het team en zorgen dat het nieuwe speltype geadopteerd wordt. Mafficioli: “We zijn vooral gaan kijken hoe we meer doelpogingen kunnen creëren met het team, wat uiteraard ook moet resulteren in meer doelpunten!”. “Deze aanpassing resulteerde meteen in een toename van 35% van het totaal aantal doelpunten ten opzichte van voorgaande jaren.”, vult Mulder aan.

Onbalans en kwetsbaar
Dunas 1 speelde in de zaal en op het veld met zeven heren en vijf dames en daarmee is ook meteen de onbalans in het team zichtbaar. “Met zeven heren dien je continu te rouleren wat het aantal speelminuten niet ten goede komt. Daartegenover heb je veel opties tijdens een wedstrijd om de wedstrijden naar je hand te zetten.”, aldus Mafficioli. Toch bleek Dunas ook kwetsbaar en kampte het vaak met kleine blessures. Sommige spelers waren gedurende het seizoen afwezig in verband met stages en rondreizen in het buitenland. Mulder: “We zullen dit goed moeten evalueren en meenemen in de plannen van de komende jaren”.

(Tijdelijk) afscheid Ly Lee, Elmo Noorlander en Nima de Bos
Komend seizoen zal de ploeg het helaas (tijdelijk) moeten stellen zonder Ly, Nima en Elmo. Ly Lee gaat een half jaar rondreizen en sluit daarmee haar imposante korfbalcarrière af. Nadat zij de overstap maakte van Keizer Karel naar Dubbel Zes werd zij een vaste waarde binnen de selectie en wordt ze gekscherend “moedertje” genoemd binnen de selectie. Elmo volgde de jeugdopleiding bij Futura en is de afgelopen jaren gegroeid tot een speler die het menig verdediger moeilijk maakt. Ook hij gaat reizen en pauzeert daarmee tijdelijk zijn korfbalcarrière. Vanaf oktober zal de ploeg ook tijdelijk zonder Nima verder moeten. Net als Elmo is Nima begonnen in de jeugd van Futura en alweer een aantal jaren spelend in de senioren. Zij pakt in oktober ook het vliegtuig om rond te gaan reizen voor een paar maanden.

Versterkingen voor het komende seizoen
“Momenteel worden er nog gesprekken gevoerd, maar we hopen binnenkort een ‘oude bekende’ in de selectie te mogen verwelkomen. Tevens zal Annabel Vink komend jaar de overstap maken van de junioren- naar seniorenselectie. Kortom, in de breedte van de selectie krijgen we te maken met een kwaliteitsimpuls!”, verteld Mafficioli. Die kwaliteitsimpuls zal de komende twee jaar zichtbaar zijn, aangezien na volgend seizoen weer diverse spelers uit de junioren overkomen.

Adempauze en genieten
Dunas 1 heeft onlangs haar laatste training afgewerkt, toch zijn Mulder en Mafficioli al bezig met het komende seizoen. “We willen de progressie die we nu zien, meenemen naar volgend seizoen. Volgend jaar kent het veldseizoen een andere opzet. Op het veld willen we ons daarom richten op de 'kampioenspoule' zodat we zeker zijn van behoud en in de zaal willen we minimaal in de top 2 eindigen! Maar voor nu mogen de spelers zich lekker even richten op een welverdiende vakantie!”, sluit Mulder af.