Ieder seizoen wordt er weer aan alle jeugdteams binnen Dunas gevraagd om voor een teamouder te zorgen. De teamouder heeft een onmisbare rol binnen de vereniging, maar wat doet hij of zij precies?

De teamouder is de vader, moeder of verzorger van een van de teamleden en is de spin in het web voor de communicatie vanuit de verschillende commissies naar de jeugdteams. Zo is de teamouder bijvoorbeeld het aanspreekpunt voor de kantinecommissie. Deze commissie maakt het bar- en schoonmaakrooster, waar alle teams worden ingedeeld. De teamouder krijgt een mailtje wanneer het team is ingedeeld en zorgt er, samen met de andere ouders van het team, voor dat deze diensten worden ingevuld. Ook voor andere commissies, zoals de Activiteitencommissie en Tenue- en Kledingcommissie, is de teamouder een belangrijk aanspreekpunt. Hierbij stuurt de teamouder vaak berichten door die de commissies in de groepsapp met teamouders delen. Zo kunnen de commissies alle jeugdteams en de ouders makkelijk bereiken! De taken die vanuit de communicatie met de commissies volgen, blijven de gedeelde verantwoordelijkheid van alle ouders en niet alleen van de teamouder.

Naast de communicatie vanuit de commissies naar de teamouder heeft de teamouder ook een signalerende rol terug richting de commissies. Indien er iets speelt binnen een team of de groep ouders, kan de teamouder dit aangeven bij de betrokken commissies.

Buiten de communicatie met betrekking tot de commissies speelt de teamouder ook een belangrijke rol binnen het team. Zo is de teamouder het aanspreekpunt voor de trainers, waarbij de teamouder de trainers ook op bepaalde gebieden kan ondersteunen (zoals het vervoersschema in de gaten houden, ballen/zaalsleutels beheren, teamuitje organiseren). Bij een kampioenschap zorgt de teamouder, in samenspraak met de trainers en JTC, er ook voor dat dit goed kan worden gevierd.

Kortom, een teamouder is onmisbaar binnen de vereniging en een teamouder kan op zijn/haar beurt weer niet zonder de inzet van de andere ouders binnen het team!