Dominik Westerman-Dominicus is ambassadeur bij Dunas. Ze helpt de commissie Werving met het onder de aandacht brengen van korfbal en Dunas bij scholen in onze buurt. Naast moeder van twee jeugdspelers is Dominik schooldirecteur. Ze weet dus precies hoe je binnenkomt…

“We zijn met zo’n acht ambassadeurs binnen Dunas. Ik doe graag iets terug voor de vereniging, omdat korfbal mijn kinderen veel heeft gebracht. Korfbal heef iets unieks, namelijk dat het een gemengde sport is. Dat geeft krachtsverschillen. Als jongen leer je dat je wellicht iets zachter moet gooien naar de meisjes. En als je training geeft zoals onze oudste zoon, dan leer je omgaan met verschillende emoties. Soms zie je dat meiden emotioneel worden en jongens meer gefrustreerd, al kan ik natuurlijk niet generaliseren. Hoe dan ook, korfbal en Dunas zijn niet alleen een hele leuke sportieve omgeving maar ook een leerzame. En dat gun ik meer kinderen!”

De gemeente verdeelt Den Haag in buurten en geeft per korfbalvereniging aan in welke vijver je mag vissen. Vervolgens gaan de ambassadeurs naar de verschillende scholen toe om in gesprek te gaan over sport, beweging, sportdagen en de mogelijke behoefte aan clinics of andere kennismaking met korfbal. Aan het begin van een nieuw schooljaar komen de ambassadeurs samen met de commissie Werving en wordt er gebrainstormd over de aanpak. Naast scholen worden ook BSO’s benaderd.

“Als schooldirecteur kom ik gemakkelijk binnen bij scholen, daarnaast spreek ik de taal. Dat helpt op scholen waar bijvoorbeeld ‘voetbal’ de norm is. Ik merk nog altijd dat korfbal veel minder bekend is. In gesprekken vraag ik de de school wat zij doen aan sport en beweging en hoe zij omgaan met bewegend leren. Samen kijken we dan of en hoe korfbal daar in kan passen. In een gezamenlijke app delen we onze acties. Dan lees je ‘Flyer uitgedeeld op de Abeel’ of ‘Bezoek gebracht aan Valkenbos’. Zo houden we elkaar op de hoogte. Het geeft me veel voldoening dat ik op deze manier een steentje kan bijdragen aan Dunas én aan sporten op school want dat is ontzetten belangrijk. Voor de gezondheid en het plezier van de kinderen, maar ook voor de gehele ontwikkeling van het kind.”