Zoals ieder jaar worden ook dit jaar in juni de nieuwe teams voor komend seizoen bekend gemaakt. Het was wederom een hele puzzel en we lichten graag toe hoe we tot deze teamindeling zijn gekomen.

Het delen van de nieuwe teamindeling is een best spannend moment en als jeugdtechnische commissie horen we graag jullie reactie. Ook als er vragen zijn, teleurstelling is of een andere reden is die om contact vraagt. Onderaan vind je meer informatie over hoe je contact met ons kunt opnemen. We nemen jullie eerst even mee in ons denk- en werkproces.

Regels van de korfbalbond bij de teamsamenstelling

Bij de teamsamenstelling hebben we allereerst te maken met regels die vanuit de korfbalbond zijn opgesteld. Zo moeten we rekening houden met de leeftijd van de kinderen op 1 januari 2023 en de gemiddelde leeftijd van het team. Op basis daarvan wordt het team in een bepaalde leeftijdscategorie ingedeeld.

Leeftijds-categorie

Leeftijd

Maximale leeftijd speler

Maximale gemiddelde leeftijd team

Minimaal aantal spelers in team

16-18 jaar

19 jaar

18.0 jaar

14-15 jaar

16 jaar

15.0 jaar

12-13 jaar

14 jaar

13.0 jaar

10-11 jaar

12 jaar

11.0 jaar

8-9 jaar

10 jaar

9.0 jaar

4

6-7 jaar

8 jaar

7.0 jaar

4

Bijvoorbeeld: een speler die op 1 januari 2023 de leeftijd van 12 jaar heeft, behoort tot de leeftijdscategorie C. Hij/zij kan echter ook in de D-categorie spelen, mits daar een speler van maximaal 10 jaar bij staat, zodat de gemiddelde leeftijd van het team niet boven de 11 uitkomt. Als het gemiddelde van het team wel boven de 11.0 uitkomt, dan moet het hele team naar de C-categorie.

De leeftijd is dus erg belangrijk bij het maken van de indeling. We willen zoveel mogelijk kinderen in de leeftijdscategorie laten spelen waar zij op basis van hun leeftijd in thuis horen. Zo voorkomen we dat ze tegen veel oudere tegenstanders komen te spelen en zorgen we ervoor dat de teams meerdere seizoenen in ongeveer dezelfde samenstelling kunnen blijven spelen. Hierdoor moeten we echter soms ook een keuze maken iemand uit een bepaald team te halen en in ander team te plaatsen.

De uiteindelijke indeling: 18 teams met bijna 150 jeugdleden

We hebben bijna 150 jeugdleden verdeeld over 18 teams: 2 A-teams, 3 B-teams, 4 C-teams, 3 D-teams, 4 E-teams en 2 F-teams. We hebben bij de teamindeling de kernwaarden van onze club voor ogen gehouden: ‘Plezier, leren en presteren’. Een toelichting op hoe wij dit hebben gedaan, lees je hier.

Nog geen trainers bij de teamindeling

Op dit moment zijn we nog druk bezig met het vinden van trainers voor onze jeugdteams. Daar zijn we al een heel eind mee, maar helaas nog niet ver genoeg om dit bij de teamindeling te publiceren. Wij gaan ervanuit dat dit volgende week op de website kan worden gedeeld.

Neem gerust contact op

Zoals gezegd, de teamindeling is ook dit jaar weer een hele puzzel geweest. We hebben, naast alle voorwaarden van de bond, zo goed mogelijk naar het jeugdlid gekeken en hopen dat een ieder het naar zijn/haar zin zal krijgen in het (nieuwe) team. We moeten ook eerlijk zijn. Het lukt nooit om iedereen 100% blij te maken, dat ervaren we elk jaar en dat is niet anders. We hebben ook de ervaring dat het in zo’n situatie helpt (je kind aan te moedigen) het wel te gaan proberen. Het kan heel goed zijn dat na een paar keer trainen er onverwacht toch meer plezier ontstaat dan op voorhand gedacht.

Mocht je behoefte hebben aan uitleg of een gesprek, omdat wij mogelijk toch iets over het hoofd hebben gezien, kan je op zaterdag 11 juni tussen 10:00 uur en 12:30 uur op het veld een JTC-lid aanspreken. Vertel ons wat je dwars zit en dan kijken we gezamenlijk of we een oplossing kunnen bedenken. Want plezier staat niet voor niets voorop in ons motto!

Met vriendelijke groet,

De jeugdtechnische commissie van Dunas

Monique van den Berg, Lisa van der Geugten, Zweitze Hofma, Fardau de Jong, Willem Kipp, Ly Le, Jamey Lintjes en Sandor Post

Teamindeling 2022-2023

Dunas A1

Hugo, Quinten T., Ruben G., Sebastian, Quinten B., Olivier

Milou, Jasmijn, Celeste, Amélie, Eline

Dunas A2

Jesper T., Iwan, Renzo, Sam, Maco, Jens

Emma v.d. P., Jazz, Lucie, Anna S.

Dunas B1

Rutger, Bram, Marijn, Jelle O., Thomas

Rosa, Daila, Leonore, Imke, Kiara

Dunas B2

Doeke, Giovanni, Edouard

Emma P., Cecile, Lorena, Liene, Sara, Merel, Eva

Dunas B3

Collin, Cairo

Julia, Elisa, Amy, Fleur, Lois, Juul

Dunas C1

Jessie, Keano, Binck

Vlinder, Roos v.d. B., Marin, Amber M., Babiche, Fréderique

Dunas C2

Kilian, Maik, Quinten H., Tijs G.

Linde van V., Annabel B., Zoë S., Linde W., Anna P., Jedidja

Dunas C3

Sem B., Jelle T., Kalle, Elias, Xavier

Jazlyn, Samé, Mylene, Isabelle, Alana

Dunas C4

Jesper J., Dean, Mano, Aidan, Ruben P.

Sarah, Tamara, Lena de J., Elyse, Cato

Dunas D1