We zijn het niet altijd met ze eens, maar we kunnen niet zonder: goede scheidsrechters. Dunas heeft ze in alle maten: jong en wat ouder, beginnend en zeer ervaren. Maarten Kuif en Wouter van Lonkhuyzen fluiten beiden al jaren wedstrijden op hoog niveau voor het KNKV. Ze vertellen over hun ‘fluit-carrière’ en maken jou wellicht enthousiast om ook wedstrijden te leiden!

Neutrale scheidsrechter
Bij Dunas ontvangen wij iedere week bondsscheidsrechters die de wedstrijden van onder andere ons eerste en de A1 fluiten. Het is heel fijn om deze neutrale leiding te ontvangen, maar het levert voor Dunas ook een verplichting op. Voor iedere scheidsrechter die Dunas op het Stokroosveld ontvangt, is Dunas ook verplicht zelf een bondsscheidsrechter te leveren, die bij een andere vereniging een neutrale wedstrijd fluit. Namens Dunas gaan Wouter en Maarten ieder weekend op pad om te fluiten.

Jong geleerd is oud gedaan
Maarten en Wouter fluiten beiden al heel wat jaren voor het KNKV. Ze vertellen dat het ‘vlaggen’ hun scheidsrechterscarrière een boost heeft gegeven. ”Voor beginnende scheidsrechters is het jammer dat dit niet meer bestaat.” vertelt Maarten. Als assistent van de hoofdscheidsrechter deden ze beiden ervaring op in wedstrijden op het hoogste niveau. “Dat is ontzettend leerzaam, je gaat het hele land door met een ervaren scheidsrechter. Op een gegeven moment voelde ik: nu kan ik dat zelf ook.” Via de talentenpool van het KNKV ontwikkelde Maarten zich verder en al jaren fluit hij wedstrijden in onder meer de 1e klasse en reserve overgangsklasse. Door de nieuwe competitieopzet en het tekort aan scheidsrechterskoppels wordt hij dit seizoen ook aangewezen in de hoofdklasse junioren en reserve ereklasse, het hoogste niveau bij de junioren en de 2teams.

Wedstrijd leiden en communiceren met de spelers
Wouter speelde in zijn jeugd korfbal in Mijdrecht bij KV Atlantis en al jong begon hij met fluiten. Toen hij in Den Haag ging werken, koos hij min of meer toevallig voor Futura als nieuwe club. Zo’n zes jaar speelde hij in de selectie. Daarna concentreerde hij zich helemaal op het fluiten.  “Ik vind het leuk om leiding te geven aan het spel. Als scheidsrechter ben ik niet zo prominent aanwezig, ik blijf op de achtergrond, maar stuur wel. In het heetst van de strijd is het belangrijk goed met de spelers te communiceren. Dus naast de regels hanteren, is ook interactie met de teams belangrijk.”

Hoofd koel houden
Maarten begon pas op zijn 16e met korfbal, bij Dubbel Zes en al gauw floot hij wedstrijden voor de F-jes. Hierna volgden al snel de opleidingen ‘jeugdwedstrijdleider’ en ‘KNKV-scheidsrechter’ en het fluiten voor de bond. “Ik vind het erg leuk om leiding te geven aan een wedstrijd op hoog niveau. Ik laat me niet zo gemakkelijk gek maken, ik straal vooral rust uit en ben heel duidelijk in mijn beslissingen.” Wouter heeft een vergelijkbare stijl: “Ik ben ook rustig, ik vind het belangrijk een wedstrijd niet ‘dood’ te fluiten. Waar mogelijk, geef ik voordeel zodat het spel door kan gaan.” Maarten vult aan: “Het is ook erg leuk om de spelers tijdens het spel verbaal te begeleiden om zo te voorkomen dat overtredingen gemaakt worden.”

Topwedstrijden met veel publiek
Via de app Sportlink van de KNKV krijgen Maarten en Wouter door waar ze moeten fluiten. Soms zijn dat wedstrijden van bijna het hoogste niveau, af en toe aan de andere kant van het land. Kortgeleden floot Wouter de wedstrijd tussen KVS 2 en Fortuna 2. “Na deze wedstrijd speelde het 1e van Fortuna, dus er was veel publiek aanwezig. Die zijn best kritisch, bovendien heb je te maken met ervaren spelers. Normaal staan er twee scheidsrechters op zo’n wedstrijd, maar regelmatig lukt dat niet, ook deze keer niet. Als je in je eentje fluit, dan weet je dat spelers daar op inspelen. Ze proberen met kleine trucjes voordeel te halen. Daar ben ik wel extra op gespitst, maar je weet dat je niet alles kunt zien.”

Durven kiezen
Maarten herkent dat ook. “Je kunt niet altijd alles zien, soms sta je net verkeerd, maar dan zie je aan de reactie van de spelers wat de overtreding was. Op zo’n moment neem ik intuïtief een beslissing. Als ik de gok neem, straal ik uit dat ik weet wat ik doe… ook al is dat soms niet helemaal zo.” Wouter vult aan: “Je moet duidelijk durven kiezen, ook als je ’t een keertje niet zeker weet."

Cursus scheidsrechter
Zou jij ook wel eens een wedstrijd willen fluiten? Binnenkort wordt er bij Dunas een cursus gegeven om te leren fluiten. Iedereen van 12 jaar en ouder kan zich hiervoor bij aanmelden bij Sandor Post: scfpost@gmail.com. Je begint dan met het fluiten van jeugdwedstrijden bij Dunas.

Wie weet vind je het fluiten zo leuk dat ook jij uiteindelijk, net als Maarten en Wouter, bondsscheidsrechter op hoog niveau wordt.